Grunden
5 vanliga myter om stomi – och hur det egentligen ligger till
ANNONS Min stomi har frågat en handfull svenska stomiterapeuter vilka de vanligaste myterna de stöter på i sitt yrke är. Här följer några av de vanligaste missuppfattningarna, och hur det faktiskt är i verkligheten. Eller i vissa fall: hur det borde vara.
TextMin stomi BildPixabay

Livet tar inte slut i samband med en stomioperation. Du kommer inte komma tillbaka till ditt liv precis som det var innan – men du kan hitta ett nytt normalt liv.

Men vad är då det här “nya normala”? Det kan vara svårt att ha en bra uppfattning om vilka besvär du ska behöva stå ut med som stomibärare och vilka det går att göra något åt.

“Du ska kunna göra allt du vill göra.” Det är stomiterapeuterna vi har talat med överens om är en grundregel för alla som har en frisk och välfungerande stomi. Men många av deras patienter vänjer sig vid besvär som de egentligen borde kunna slippa.

Här följer några av de vanligaste missuppfattningarna om livet med stomi, som stomiterapeuterna menar begränsar mångas liv i onödan.

1. “Jag kommer alltid att lukta illa”

Alla människor, med eller utan stomi, sprider dålig lukt ibland. Frågan är när du vill och kan göra något åt det. Om du känner att du ständigt sprider odör tyder det på att någonting inte stämmer. Hitta ett stomiförband som sitter rätt på just din kropp och som inte läcker.
Det finns produkter som hjälper. StomOdor Spray är luktreducerande spray som kan sprayas i luften eller direkt i påsen. StomOdor Droppar bildar en oljig yta i påsen som förstärker barriären och gör att mindre lukt tränger igenom. Diamonds™ är gelbildande portionspåsar som gör flytande innehåll fast samt minskar läckage och gasbildning.
Om du behöver hjälp kan du alltid beskriva dina besvär för din stomiterapeut för att att hitta rätt produkt för dig.

2. “Jag kommer inte kunna bada längre”

Det är inte ovanligt att de som genomgått en stomioperation slutar bada, vissa slutar även duscha, helt i onödan! Om du vill bada och simma: satsa till exempel på ett slutet och vattentätt endelsbandage, alltså med påse och hudskydd i ett. Vill du vara extra säker på att påsen sitter där den ska kan du fästa den med ease™ Strips, vattentäta remsor som är en extra hjälp för att hindra läckage och hålla hudplattan på plats.
Om du har badkar kan du prova att bada hemma innan du ger dig iväg till simhallen. Alla kroppar är olika och alla har lika stor rätt att vistas på ett offentligt badhus!

Stina Hägglund hånades för sin stomi: “Dagen efter åkte jag till badhuset!”

3. “Jag kommer inte kunna ha sex”

Att du fått en stomi är inte en anledning att avsluta sitt sexliv. Men det kan vara svårt att veta hur man ska hantera det. Framför allt: kom ihåg att efter operationen är du exakt samma person som du var före ingreppet. Ha tålamod och försök slappna av. Produkter som kan hjälpa dig göra det är ovan nämnda luktreducerande produkter, Ease Strips som hjälper till att hålla på plats samt att det kan vara bra att använda en sluten, lite mindre påse som inte är i vägen. Det viktigaste är att du känner dig trygg och säker.

Sexologen: Så får ni ett bra samliv – trots stomi

4. “Jag måste sluta träna”

Absolut inte! Tvärtemot så kan träning vara vägen tillbaka efter en operation. Men det är viktigt att din läkare har godkänt att du börjat aktivera magmusklerna igen innan du börjar. Dessutom kan det vara bra att göra dina träningsövningar långsamt, att undvika plötsliga rörelser, hopp och stötar och att undvika tryck över buken.
Här delar träningsexperten Leila Söderholm, som själv stomiopererats, med sig av tre övningar som hjälpte henne tillbaka till välmående.
Ett bälte kan hjälpa till att hålla allt på plats vid fysisk aktivitet.

5. “Jag kommer inte kunna äta god mat”

Alla magar reagerar olika på olika mat. På så sätt är det ingen skillnad för att du har stomi. Däremot kan din kost påverka flödet och gasbildningen i påsen. Vissa får inte problem av stark mat, rödvin eller fiberrik mat medan andra får det. Prova dig fram och var uppmärksam på hur din kropp reagerar på olika mat. Ett bra sätt kan vara att föra matdagbok. Kom ihåg att dricka tillräckligt mycket och att tugga maten noggrant.

6 vanliga matbesvär – och hur du undviker dem